Restaurering

För ett tag sedan gjorde jag en liten chansing på Tradera och bjöd på en ponny som hade fruktansvärt risigt hår, men som såg okej ut i övrigt. Jag hade mina aningar om att kroppen kanske inte riktigt var som på bilden, men jag har velat ha den här ponnyn ett bra tag, så jag chansade som sagt. 16 kronor är ju inte så mycket pengar heller.

I går fick jag hem ponnyn. Den låg inte i ett kuvert utan invirade i en plastpåse som någon skrivit adressen och satt frimärken på och. Jag öpppnade påsen och kollade in skicket på ponnyn. Håret var ännu värre än vad det såg ut att vara på bilden, som Svinto ungefär, kroppen hade svarta prickar lite över allt och den hade ett litet bitmärke i ena örat. Aja, tänkte jag och började tvätta den och plattångade håret, och här nedanför är resultatet.

Baby Brightbow, före och efter: 
image3

image4

Kommentarer
Postat av: Marika på Odlingspyssel

Så man ska vära håret med platttången för att smälta ner det??

Postat av: Linn

re Marika: Man blöter ner håret ordentligt med vatten och balsam, och medan håret fortfarande är blött använder man plattången på en smal slinga hår i taget. På så sätt får man bort det mesta av kruset (frizzet) i håret utan att smälta det, och håret blir lent och fint igen. Om man är osäker på hur varm plattången ska vara kan man börja på låg värme, men viktigast av allt är att man ser till att håret är blött av vatten och balsam. Innan man börjar är det bra att försöka reda ut så mycket som möjligt av håret. Sedan vet jag inte hur det funkar på andra typer av hår, men på nylonhåret ska det funka bra.

2007-11-19 @ 15:31:59
URL: http://linnh.blogg.se
Postat av: Nina

Oj hade verkligen ingen aning om att man kan använda plattång.. hmm kanske vore värt att prova på några av mina..?

2007-11-21 @ 13:39:29
URL: http://butterscotch.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback